Nieuws

Omexom vervangt afstandsbediening ABC lijn RET

Mobiliteit

RET heeft Omexom opdracht gegeven om de afstandsbediening op de ABC lijn te vervangen en aan te sluiten op het centrale RET Afstandsbediening Tractie SCADA (ABT)-systeem. De afstandsbediening is namelijk verouderd en aan vervanging toe. Bijkomend voordeel van de vervanging is dat het merendeel van de metrolijnen van RET na voltooiing met hetzelfde systeem werkt.

Belangrijke stap in uniformiteit

Voordelen

De energievoorziening van alle RET lijnen kan op afstand in- en uitgeschakeld worden. Het eerste belangrijke voordeel is dat met de afstandsbediening een hoge beschikbaarheid van de energievoorziening en daarmee het exploitatiebedrijf wordt bereikt. Dhr. Vliegenthart, Integraal systeembeheerder en installatieverantwoordelijke bij RET: “Er hoeft dus niet eerst een specialist naar de locatie om af te schakelen bij een incident of juist in te schakelen als de metro stil staat. Dit scheelt enorm veel tijd.” Het systeem is zo geprogrammeerd dat er automatisch uitgeschakeld wordt bij incidenten. De kans dat bijvoorbeeld een toevallige omstander onder spanning komt te staan bij een bovenleidingbreuk, wordt zo veel kleiner. Komen we gelijk bij het tweede voordeel; de veiligheid. Dhr. Vliegenthart: “De afstandsbediening is geen veiligheidssysteem, maar het draagt wel degelijk bij aan de veiligheid van onze passagiers en de omgeving waarin RET exploitatie voert.” Dat de ABC lijn straks hetzelfde afstandsbedieningssysteem heeft als de andere lijnen is erg handig omdat het personeel van RET nog maar met één systeem hoeft te werken.

Waarom voor Omexom gekozen

Dhr. Vliegenthart: “Dat is heel simpel. We werken al 14 jaar op een goede manier samen met Omexom. Het is niet voor niets dat zij inmiddels op alle verschillende lijnen het oude afstandsbedieningssysteem heeft vervangen.”

Planning

De engineering en bouw van de panelen zijn klaar. Op dit moment worden de panelen op de verschillende locaties vervangen. Het nieuwe systeem op de gehele ABC-lijn zal naar verwachting in 2021 worden opgeleverd.

Engineers Cees Vooijs en Thang Nguyen aan het werk op locatie Prinsenlaan in Rotterdam