NL | EN

Door het KINEXT vliegwiel kunnen grootverbruikers hun eigen pieken opvangen

Innovatie te danken aan veranderende marktomstandigheden

Energietransitie vraagt om nieuw inzichten en verbeterde toepassingen van bestaande ideeën. Eén van die toepassingen is het KINEXT-vliegwiel van S4 Energy.

Nieuwe manier van denken
“Energietransitie is toch een nieuwe manier van denken over de opwekking van elektriciteit”, legt Nick Michielsen, projectleider bij Omexom, uit. “Hele woonwijken gaan over op zonnepanelen. Daardoor wordt het steeds belangrijker om na te denken over het efficiënt omgaan met pieken en dalen.”

Het KINEXT vliegwiel is een goed voorbeeld van deze nieuwe manier van denken. Waar voorheen de capaciteit grotendeels werd bepaald binnen het net van de leverancier, maken nieuwe technologieën het mogelijk om flexibeler om te gaan met energie.

Weinig krachtinspanning nodig
Het vliegwiel kan worden geplaatst bij zakelijke klanten die nu bijvoorbeeld een 3 MVA-aansluiting hebben, maar op piekmomenten eigenlijk naar 4 MVA zouden moeten. Door het vliegwiel te gebruiken, beschikt de afnemer tijdens piekmomenten over extra capaciteit van 1MVA.

De installatie draait volgeladen standby, maar wordt bijgeschakeld als een locatie meer energie vraagt dan de aansluiting toestaat. “Zodra je het vliegwiel loslaat, gaat hij terugleveren”, vertelt Nick enthousiast. “Door de efficiëntie van het ontwerp heb je weinig krachtinspanning nodig voor een hoge opbrengst.”

Het vliegwiel is ontwikkeld door het bedrijf S4 Energy. Momenteel is er een aantal opstellingen in gebruik voor verschillende applicaties. In de loop van dit jaar worden dit er meer, want er zijn al meerdere aanvragen vanuit de markt.

Operatie op zich
Het plaatsen van het vliegwiel is een operatie op zich, weet Nick te vertellen. De stellage – afmeting: vier meter hoog en vier meter breed – wordt in delen de locatie binnengereden en ter plekke geassembleerd. Een klus waar een team van vier man ongeveer twee dagen mee bezig is.

Een reeks zorgvuldige testen zijn vervolgens nodig om het vliegwiel operationeel te krijgen. “Omdat hij op hele hoge toeren draait, kan een kleine trilling zorgen voor problemen met de roterende schijf.”

De productie en de fijnafstelling zijn daarom van cruciaal belang. “Alle componenten worden gemaakt van het zuiverste staal en eerst wekenlang getest in de fabriek en op de afnamelocatie. Pas als alle tests zijn geslaagd, mag de spanning erop. Veiligheid en optimalisatie van de efficiency van de machines staan hierbij voorop.”

Meer artikelen uit de PowerUpdate lezen? Klik hier.

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn