NL | EN

Drones ingezet om hoogspanningsleidingen te inspecteren

Omexom maakt in de Golfstaten gebruik van drones voor de inspecties van hoogspanningsleidingen. De drones fungeren als ‘derde oog’ voor elektriciteitstransportexperts. Hierdoor zijn er minder mensen nodig en wordt de inspectietijd verkort.

Het inspecteren van hoogspanningsleidingen in de woestijnen van Saoedi-Arabië kan risico’s met zich meebrengen, omdat technici naar de top van zendmasten moeten klimmen. Bovendien is het zeer tijdrovend wanneer het op de traditionele manier wordt gedaan.

Het gebruik van een drone – een oplossing die door Omexom wordt aanbevolen en uitgevoerd in de Perzische Golf voor ongeveer 900 km elektriciteitsleidingen – heeft voor een drastische verandering gezorgd. Vooral wat betreft kosten. “Drones kunnen onderdelen controleren die moeilijk te zien zijn voor technici tijdens een inspectie.

Minder tijd, minder arbeid

“Met drones besparen we tijd en zijn er minder mensen nodig. Twee personen inspecteren de zendmast, wat een kwartier tot een half uur in beslag neemt”, aldus Guillaume Jahan, manager van Omexom Saudi Maintenance. “Zonder drones zijn er, voor dezelfde inspectie, drie personen vier uur lang aan het werk.”

Daarnaast is de inspectie kwalitatief beter. Guillaume: “drones kunnen onderdelen onderzoeken die moeilijk te zien zijn voor technici tijdens een inspectie, zoals een isolator aan de buitenkant van de leiding.”

Ook zijn er bij technische inspecties door drones geen storingstijden, omdat de leidingen onder stroom blijven staan. Voor drones bestaan bovendien geen risico’s op elektrocutie. Hierdoor kunnen ze dichter bij de (onder stroom staande) delen komen dan mensen, om met behulp van een ultraviolette Corona-camera ontladingen te detecteren die met het blote oog niet te zien zijn.

LiDAR-technologie

Dankzij LiDAR-technologie (Light Detecting and Range) kunnen drones driedimensionale modellen van hoogspanningsleidingen produceren en onder andere zandverplaatsing op de grond detecteren. Door deze verplaatsing kan een duin onder de hoogspanningslijn worden gevormd, waardoor er een risico op elektrische boogvorming (risico op elektrische schok zonder contact) ontstaat.

Toekomstige verbeteringen

De technologie wordt nog verbeterd met de installatie van een dualcontrolsysteem. Hierbij vliegt de piloot met de drone en richt een tweede persoon zich volledig op de beelden.

Ook wordt er een systeem geïmplementeerd om vluchten voor te programmeren (automatische piloot van de onderkant naar de top van de mast) en om beelden te vergelijken, zodat mogelijke storingen kunnen worden voorzien. Dit project betekent een enorme sprong vooruit op het gebied van nieuwe technologie.